هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان

کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان

۲۲
بهمن
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان


خودآموزی سرشار از نکات، ابزارها و تکنیک‌ها برای مدیران و افرادی که در حوزه منابع انسانی در زمینه مدیریت مسائل و مشکلات کارکنان مشغول هستند

تحسین ها

« این کتاب توصیه‌های درست، راه‌حل‌های روشن و دستورالعمل‌های گام به گامِ عملی را برای مقابله با مسائل اجتناب‌ناپذیر کارکنان ارائه می‌دهد. کتابی است ضروری برای هر کسب‌و‌کاری که افرادی در استخدام دارد. »

تامسن گاری، مدیر شبکه، نتورکینگ ال. تی. دی۴

« این کتاب به درستی مسائل اساسی در مورد نظم و شکایت را در بر می‌گیرد و خواننده را به گونه‌ای راهنمایی می‌کند که اقدامات را بسیار کاربردی نگه دارد. مطالعات موردی عالی هستند و نحوه عملکرد فرآیندها را در عمل نشان می‌دهند. آن را به تمام مدیران توصیه می‌کنم! »

لوئیز پانتر، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی سُرِی


کتاب راهنمای کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان ترجمه کتاب Discipline & Grievance Pocketbook است.


چرا مدیریت انضباط و رسیدگی به شکایات کارکنان مهم است؟

آمار غیبت‌ها و تاخیرهای ماهانه کارکنان را دیده‌اید؟ چند نفر در ماه گذشته سازمانتان را ترک کرده‌اند؟ چند مورد دعوا یا اختلاف شدید بین کارکنان یا بین کارکنان و مدیران در طی فصل گذشته رخ داده است؟ چقدر این مسائل موجب ضعف در عملکرد و کاهش سود شده اند؟ چند نفر از کارکنان از شما وقت گرفته­اند تا از مدیران خود گله کنند؟

هرگاه کلمه سازمان را می شویم ناخودآگاه به یاد نظم و سازماندهی می‌افتیم. به همین دلیل تعریف قواعد نظم‌دهی و استانداردهای رفتاری و کاری در سازمان‌ها مهم است. کارکنان در سازمان وارد یک زندگی جمعی می‌شوند و لازم است هم تعهد به اهداف سازمان داشته باشند و هم آیین‌نامه‌های رفتاری و کارکردی سازمان را رعایت کنند. اینجاست که سازمان می‌تواند قضاوت عادلانه‌ای باشد و از برخوردهای سلیقه‌ای اجتناب کند.

 از سوی دیگر، کارکنان نسبت به رفتار مدیران و شرایط سازمان یا واحد خود نارضایتی‌های دارند و اگر در این موارد روشی مدون وجود نداشته باشد، نتیجه ترک سازمان، تأخیر، خرابکاری، شایعه سازی و ایجاد یک فرهنگ مخرب ناشی از نارضایتی خواهد بود. اینجاست که ضرورت رسیدگی به شکایات و نارضایتی‌های کارکنان صد چندان می‌شود.


کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟

  • انتظارات کارفرما در مورد نظم و انضباط چیست؟
  • کارکنان چه نارضایتی‌های دارند؟
  • استانداردهای قابل قبول رفتاری چه مواردی هستند؟
  • در قبال مشکلات رفتاری و عملکردی کارکنان، سازمان چه واکنشی نشان خواهد داد؟
  • به شکایات و نارضایتی های کارکنان چگونه رسیدگی خواهد شد؟
  • علل اصلی نارضایتی چه عواملی هستند؟
  • چگونه متوجه نارضایتی کارکنان شویم؟
  • چطور از نارضایتی کارکنان پیشگیری کنیم؟
  • چطور از میانجی‌گری برای حل مشکلات انضباطی یا شکایات کارکنان استفاده کنیم؟
  • آیین نامه انضباطی چیست؟
  • در مورد اخراج چه چیزهایی را باید رعایت کنیم؟
  • آیین نامه رسیدگی به شکایات کارکنان شامل چه مواردی می شود؟

و ده‌ها سوال دیگر که پاسخ آن‌ها را در این کتاب خواهید یافت.


کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان برای چه کسانی مفید است؟

  • مطالعه این کتاب به مخاطبان زیر توصیه می‌شود:
    1. مدیران ارشد که با مشکلات نظم و انضباط کارکنان مواجه هستند و درقبال نارضایتی‌های کارکنان احساس مسئولیت می‌کنند.
    2. مدیران میانی که مسئول نظم و انضباط کارکنان هستند و باید از نارضایتی‌های آن‌ها پیشگیری کنند.
    3. کارشناسانی که از مدیران یا مسائل سازمانی خود ناراضی هستند.
    4. مشاوران و متخصصان حوزه مدیریت منابع انسانی که درگیر مسائل انضباطی و شکایات کارکنان می شوند.
    5. دانشجویان و علاقه‌مندانی که برای بازارکار آماده می‌شوند و می‌خواهند دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.
    اگر می‌خواهید به کمک نظم و انضباط در محیط کار به دستاوردهای بزرگ برسید این کتاب، راهنمای موثری است و به ما می‌آموزد که علاوه بر رسیدگی به شکایات ذینفعان و مشتریان برون سازمانی باید توجه ویژه‌ای به سازوکارهای رسیدگی به نارضایتی‌های کارکنان هم داشته باشیم. امیدوارم نکات و آموزه های این کتاب برای شما مفید باشد

فهرست مطالب کتاب راهنمای مدیریت انضباط و نارضایتی کارکنان

مقدمه مترجم

 چرا مدیریت انضباط و رسیدگی به شکایات کارکنان  مهم است؟، این کتاب به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟، این کتاب برای چه کسانی مفید است؟، کلام آخر


مقدمه

مدیریت مسئولانه کارکنان، مشکلات رسمی کارکنان چه هستند؟، انضباط در مقابل نارضایتی، اهمیت رسیدگی مؤثر به مسائل


فصل اول: علل مسائل و مشکلات کارکنان

احساس دست کم گرفته شدن، ارتباط ضعیف، عدم آموزش و پیشرفت شغلی، تعادل ضعیف بین کار و زندگی، مدیریت ضعیف


فصل دوم: رسیدگی به مشکلات معمول کارکنان

عملکرد ضعیف، حضور ضعیف، روابط و نگرش ضعیف


فصل سوم: پیشگیری بهتر از ارجاع به دادگاه است

چهار عنصر کلیدی برای پیشگیری: شفافیت، بازخور، پاداش و شناخت، انعطاف‌پذیری، چک لیست پیشگیری


فصل چهارم: حل‌ و فصل و میانجی‌گری غیررسمی

تغییرات قوانین، میانجی‌گری چیست؟، در میانجی‌گری چه اتفاقی می‌افتد، چه زمانی باید از میانجی‌گری استفاده کرد، مزایای میانجی‌گری، حل و فصل غیررسمی


فصل پنجم: مدیریت آیین نامه انضباطی

دلایل وجود آیین نامه‌ انضباطی، پنج قانون عدالت طبیعی، چگونه آیین نامه‌های خود را مؤثر کنید؟، در مورد چه چیزی باید قوانین داشته باشیم؟، تخلفات، نمونه آیین نامه انضباطی، پنج مرحله از روند انضباطی، آنچه باید قبل از تصمیم‌گیری در نظر گرفته شود، نمونه آیین دادرسی انضباطی، مصاحبه انضباطی، چک لیست حقوقی


فصل ششم: اخراج

اخراج ناعادلانه، اخراج منصفانه، برخی از دلایل اساسی دیگر (SOSR)، مصاحبه اخراج


فصل هفتم: مدیریت نارضایتی ها

تعریف شکایات، نارضایتی های معمولی، آیین نامه شکایت، شکایت از سایر کارکنان، شکایت پس از ترک شغل، نمونه آیین نامه شکایت، چک لیست حقوقی


فصل هشتم: مطالعات موردی و ابزارهای عملی

مطالعه موردی ۱- انضباط، مطالعه موردی ۲- شکایت، نامه‌های استاندارد، راهنمای سریع


0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments