هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای تصمیم‏ گیری

کتاب راهنمای تصمیم‏ گیری

۲۲
بهمن
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای تصمیم‏ گیری


خودآموزی سرشار از نکات، ابزارها و تکنیک‌هایی که برای اطمینان از درک مسائل واقعی، گزینه‌های سنجیده و دارای ارزش افزوده ضروری است.


تحسین ها

در یک کسب‌وکار اینترنتیِ نوپا، سرعت تصمیم‌گیری و کاهش ریسک بسیار مهم است. آنچه در این کتاب یافتم، جامعیت و در عین حال بیان روشن و ساده آن بود؛ ویژگی‌هایی که کمک بزرگی برای ساختاردهی و اولویت‌بندی تصمیمات هستند.

مایکل سابیتر، مدیر ارشد OpticalServe.com


این کتاب بینشی عالی به فرآیند تصمیم‌گیری می دهد؛ رویکردی عمل‌گرایانه که نشان می‌دهد چگونه می‌توان موفقیت در مدیریت را با طراحی به جای واگذاری به شانس تضمین کرد.

بلیندا مور، مدیرکل، شرکت تامسون تراول


«هیچ چیز دشوارتر و در نتیجه گرانبهاتر از تصمیم گیری نیست.»

ناپلئون بناپارت


کتاب راهنمای تصمیم گیری

کتاب راهنمای تصمیم گیری ترجمه کتاب Decision-Making Pocketbook است.


آیا ما همان تصمیماتمان نیستیم؟ آیا کیفیت زندگی و کارمان توسط تصمیمات مشخص  نمی شود؟ آیا روزانه با صدها تصمیم روبرو نیستیم؟ این تصمیم ها از انتخاب لباس تا ورود به یک کسب و کار جدید را شامل می شوند. آیا نمی توان به جرأت گفت مدیریت همان تصمیم گیری است؟ و مدیران موفق همان تصمیم گیرندگان قوی هستند؟ همین ها را هم قبول کنید به این نتیجه می رسید بهبود دانش و مهارت تصمیم گیری برای تک تک ما چه در زندگی کاری و چه در محیط کار ضروری است.
این موضوع برای مدیران فقط ضروری نیست بلکه حیاتی است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا تصمیم گیری برای مدیران حیاتی است:
۱- دستیابی به اهداف: مدیران بر اساس مأموریت و چشم انداز سازمان تصمیم می گیرند. تصمیم گیری خوب برای دستیابی به آنها و تضمین موفقیت سازمان حیاتی است.
۲- تخصیص منابع: مدیران باید منابع را به طور موثر برای دستیابی به اهداف شرکت تخصیص دهند. تصمیم گیری به مدیران کمک می کند تا نحوه توزیع منابع و اطمینان از استفاده بهینه از آنها را تعیین کنند.
۳- شناسایی و حل مشکلات: مدیران اغلب با مشکلات پیچیده ای روبرو هستند که آنها را ملزم به ارزیابی گزینه های مختلف و انتخاب بهترین مسیر عمل می کند. تصمیم گیری موثر می تواند به شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل‌های قابل اجرا کمک کند.
۴- بهبود بهره‌وری: مدیران مسئول اطمینان از تکمیل کارآ و مؤثر کار هستند. تصمیم گیری خوب می تواند به افزایش بهره وری کمک کند و اطمینان حاصل کند که سازمان با حداکثر اثربخشی عمل می کند.
۵- تقویت همکاری: مدیران باید برای دستیابی به اهداف مشترک با دیگران همکاری کنند. تصمیم گیری خوب، همکاری، ارتباط و کار تیمی را بین کارکنان و ذینفعان تقویت می کند.
۶- مدیریت ریسک: تصمیم گیری به مدیران کمک می کند تا ریسک ها را شناسایی و ارزیابی کنند و بهترین راه را برای کاهش یا مدیریت آن ها تعیین کنند.
به طور کلی، تصمیم گیری مناسب برای مدیران در دستیابی به موفقیت سازمانی، بهبود بهره وری، افزایش همکاری و مدیریت ریسک ها حیاتی است.

کتاب راهنمای تصمیم‏ گیری به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟

۱- تصمیم گیری چه هست و چه نیست؟
۲- چه تصمیم هایی به عنوان تصمیم سخت تلقی می شوند؟
۳- تصمیم گیری چگونه انجام می شود؟ (چارچوب و فرآیند)
۴- برای تحلیل‌های پشتیبان تصمیم چه ابزارهایی وجود دارد؟
۵- تفاوتهای تصمیم گیری فردی و گروهی چیست؟
۶- تصمیم گیرندگان خوب چه خصوصیاتی دارند؟
۷- چطور ارتباطات و استدلالهای لازم برای تصمیم گیری را سازماندهی کنیم؟
۸- مزایا و منافع تصمیم گیری مؤثر کدامها هستند؟

کتاب راهنمای تصمیم‏ گیری برای چه کسانی مفید است؟

مطالعه این کتاب به مخاطبان زیر توصیه می‌شود:
۱- مدیران در همه سطوح و به خصوص مدیران ارشد که درگیر تصمیمات استراتژیک و حساس سازمان هستند، حتماً ضروری و حیاتی است که با دانش و مهارتهای تصمیم گیری آشنا شوند و بنابراین مطالعه این کتاب یا کتابهای دیگر در زمینه تصمیم گیری برای آنها ضرروری است.
۲- کارشناسانی که هم در امر تصمیم سازی برای مدیران مشارکت دارند و هم برای حوزه کاری شان نیازمند اخد تصمیمات درست هستند لازم است به مطالعه این کتاب بپردازند.
۳- کلیه کسانی که می خواهند وارد پستهای مدیریتی شوند حتماً لازم است با تصمیم گیری آشنا شوند و این کتاب می تواند نقطه شروع مناسبی باشد.
۴- افرادی که فکر می کنند ضعف در تصمیم گیری دارند.
۵- دانشجویان رشته مدیریت و MBA می خواهند با مبانی تصمیم گیری آشنا شوند.

فهرست مطالب کتاب راهنمای تصمیم گیری

مقدمه مترجم

چرا تصمیم گیری برای مدیران حیاتی است؟ این کتاب به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟، این کتاب برای چه کسانی مفید است؟، کلام آخر.


مقدمه

تصمیم چیست؟، چه چیزی نیست؟، مؤلفه‌های اصلی، چرا بعضی از تصمیم‌گیری‌ها سخت‌تر است؟، مزایای اتخاذ رویکرد درست، خطاهای رایج


فصل اول: چارچوبی برای تصمیم‌گیری

رویکرد هفت گامی: تعریف، درک، شناسایی، ارزیابی، اولویت‌بندی، بازنگری و اقدام


فصل دوم: تحلیل‌های پشتیبان تصمیم

مرور ابزار‌های موجود برای تحلیل، شامل درخت‌های تصمیم‌گیری، تأثیر و نمودارهای وَن، تحلیل احتمالات، برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو، تحلیل و ماتریسهای ریسک


فصل سوم: روانشناسی تصمیم‌گیری

تفاوت فرد و گروه‌، تئوری مغز هرمان، پویاییهای گروه، خصوصیات تصمیم‌گیرندگان، ارزیابی اتفاق‌نظر


فصل چهارم: ابلاغ تصمیم برقراری ارتباط برای اجرا

ابلاغ چه چیزی و به چه نحوی، طراحی ساختار برای استدلال‌ها


فصل پنجم: نتایج

ضروریات تصمیم‌گیری، منافع تصمیم‌گیری مؤثر، نکات، توجیه تصمیمات و غلبه بر مقاومتها


0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments